De Susanna I – E , is de eerste volledig elektrisch aangedreven cutterzuiger van de baggervloot van Verboon Maasland.

De Susanna I – E , is de eerste volledig elektrisch aangedreven cutterzuiger van de baggervloot van Verboon Maasland.


Maasland, 3 maart 2021 – De Susanna I – E (CSD250E), de nieuwe gereviseerde versie van de cutter-zuiger Susanna I (CSD250) , is met succes te water gelaten in de haven van Werkendam op de scheepswerf van Holland Shipyards / TV Dredging. De Susanna I – E , is de eerste volledig elektrisch aangedreven cutterzuiger van de baggervloot van Verboon Maasland.

De Susanna I – E maakt onderdeel uit van het huidige modernisatieprogramma van Verboon Maasland en vormt het startsein voor een nieuwe generatie duurzaam materieel. Leon van Elzakker, bedrijfsleider Baggerwerken bij Verboon Maasland vertelt: ‘Duurzaamheid en emissie-loos realiseren van projecten is één van de speerpunten van onze opdrachtgevers en is onderdeel van onze missie en visie naar een duurzame toekomst. Met het behalen van niveau 5 op de CO2 prestatieladder in 2020, dragen wij met deze volledig elektrisch aangedreven cutterzuiger bij aan het verder verkleinen van onze CO2-voetafdruk’.

Fabian Verboon, Hoofd Technische Dienst bij Verboon Maasland zegt: ‘Momenteel onderzoeken wij de verdere toepassing en ontwikkeling van duurzaam materieel binnen ons bedrijf en sluiten niet uit dat we dit jaar reeds investeren in een volgend volledig elektrisch aangedreven materieelstuk binnen onze specialistische disciplines’. Deze maand zal de Susanna I – E reeds direct in actie komen op het project N307 Roggebot, waar ze zal worden ingezet voor het baggeren van slib en zand ten behoeve van de nieuwe N307 verbinding Kampen - Roggebot. Verboon Maasland voert deze werkzaamheden uit in opdracht van de Combinatie Roggebot. Het doel van het project is het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de N307, het verbeteren van de waterveiligheid in de regio IJsseldelta en het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit in het gebied. Kenmerkend in het project is de verbinding van de N307 met het watersysteem van het Vossemeer en Drontermeer. Directie Verboon Maasland


Chat openen