Nog maar 16% van de Mobiele Machines geregistreerd

Op 1 juli waren nog maar 3 van de 10 (land)bouwvoertuigen geregistreerd bij RDW. Er zijn nu 164.000 van de naar schatting 550.000 (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Vóór 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen. Moet jij jouw (land)bouwvoertuigen nog registeren? Wacht niet langer met jouw registratie!

Friesland en Zuid-Holland lopen achter bij de registratie van (land)bouwvoertuigen, Gelderland en Limburg doen het juist goed. Dat blijkt uit de cijfers van het eerst half jaar van de RDW. Vooral de werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen blijven achter.

Misverstanden

Uit contact met de Klantenservice merkt de RDW dat er nog misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie nodig als het gemotoriseerde (land)bouwvoertuig op de openbare weg harder dan 6 km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Met openbare weg wordt ook een landweg bedoeld, of een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar deel van het eigen terrein. Een kentekenplaat is na registratie alleen nodig voor gebruikte (land)bouwvoertuigen die 25 km/u of harder rijden op de openbare weg. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde (land)bouwvoertuigen een kentekenplaat voeren.

Hulp bij registratie

In de eerste maanden bleek het voor de aanvragers lastig om de goede gegevens aan te leveren, zoals het chassisnummer, de handelsbenaming en het type. Het gaat om zo’n diverse groep voertuigen van diverse bouwjaren dat niet altijd eenduidig is waar de gegevens staan. Vooral het chassisnummer, ofwel het Voertuig Identificatie Nummer (VIN), is cruciaal omdat het de sleutel voor de registratie is. RDW biedt aanvragers nu veel hulp en instructie bij het invullen. Bovendien helpt de website waarop eigenaren de aanvraag doen om de goede gegevens in te vullen.

Meer informatie: RDW