Ga naar de inhoud

22 miljoen euro voor investeringen in waterstoftankstations

Het kabinet trekt 22 miljoen euro uit voor investeringen in waterstoftankstations. Dit maakte Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, dinsdag bekend. Waarschijnlijk komt de subsidie begin 2024 beschikbaar. De hoop is dat daarmee, naast de nu al veertien bestaande waterstoftankstations, op nog vijf tot tien plaatsen tankstations opgezet kunnen worden.

In Nederland tellen we nu veertien waterstoftankstations. Te weinig, zo stelt staatssecretaris Heijnen. "Dat er weinig van die stations zijn, vormt een drempel om te investeren in waterstofvrachtwagens. En omdat er weinig vrachtwagens rijden, is het niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. Dit kip-ei-probleem wil ik doorbreken met een subsidieregeling." Het kabinet maakt daarom 22 miljoen euro hiervoor vrij.

Meer tankstations, meer vrachtwagens
Heijnen schat in dat met behulp van deze subsidie op nog vijf tot tien plaatsen in Nederland waterstoftankstations opgericht kunnen worden. Zijn de tankstations er dan volgen de investeringen in de bijbehorende vrachtwagens vanzelf. "Het exacte aantal hangt af van de precieze projectvoorstellen die ingediend worden. Dat is een goed begin, maar er is meer nodig om waterstof grootschalig van de grond te krijgen en de klimaatdoelen te halen", zegt Heijnen in een toelichting. Deze subsidie is daarom pas het begin. Heijnen verkent de komende periode hoe ze meer budget voor het aanjagen van waterstof kan krijgen. 

Naar verwachting opent de subsidieregeling begin 2024. De plannen die waarschijnlijk in aanmerking komen zijn die van ondernemers die zowel investeren in een tankstation als in vrachtwagens. Gemiddeld 20 tot 25 per tankstation. "Dat kan ook in samenwerking tussen partijen. Zo komt vraag en aanbod tegelijkertijd tot stand en kunnen op steeds meer plekken in het land rendabele waterstoftankstations het levenslicht zien." Het streven van het kabinet is om ervoor te zorgen dat alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2040 zonder uitlaatgassen rijden. Waterstof is één van de manieren om dat doel te halen.

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021