Ga naar de inhoud

90% emissiereductie met CNG-trekker

“Nu overstappen op een machine die 90% minder uitstoot is in onze ogen onderdeel van de energietransitie. We moeten namelijk zeker in dit stadium verder kijken dan alleen naar elektrificatie.” Met deze woorden maakt Dick Groenenboom zijn ambities duidelijk. Elektrificatie waar mogelijk, maar in de tussenliggende periode wil hij ook een bijdrage leveren aan een beter milieu.

Bij K. Groenenboom B.V. reed eind 2022 de eerste CNG-trekker het terrein op. “De eerste af fabriek geleverde CNG-trekker in de Benelux”, meldt hij trots. “Hiermee kunnen we 90% schoner werken en hebben we ook een goed verhaal te vertellen aan onze opdrachtgevers en collega’s. Bijvoorbeeld dat deze machine net zo goed werkt als de dieselvariant. En, dat hij (inclusief machinist) ook te huur is voor iedereen die een emissiearm project wil draaien of de prestaties in de praktijk wil zien.” 

Positieve ervaring

Inmiddels heeft de New Holland T6.180 de eerste 400 werkuren op biomethaan (CNG) gedraaid. De vraag is dan natuurlijk: maakt de machine zijn beloften waar? “Gelukkig hadden we dat al getest voordat we hem kochten. We draaiden een middag proef en lieten synchroon een dieseltractor dezelfde werkzaamheden uitvoeren. Technisch is er geen onderscheid en zelfs toen we aan het eind van de dag de tanks afvulden waren we op de euro precies evenveel geld kwijt.” Toch viel toen wel iets anders op: de dieseltank was voor driekwart vol, de CNG-flessen voor driekwart leeg. “Dat was wel een punt van aandacht”, erkent Dick. “We willen namelijk ongehinderd een dag met de machine kunnen draaien. Door extra ruimte te creëren tussen de voor- en achterwielen, kon er echter extra CNG-opslag toegevoegd worden. De actieradius is daardoor 55% groter dan van het originele productiemodel.” 

We zijn graag innovatief

“We vinden het leuk om voorop te lopen en innovatief te zijn”, vervolgt hij. “Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Omdat voor dit zware materieel nog geen elektrische oplossingen voor handen zijn, kozen we voor een betrouwbare trekker met bewezen technologie en fabrieksgarantie waarmee we veel groener kunnen werken.” Het is namelijk een mooie aanvulling op de elektrische maaimachines die K. Groeneboom B.V. al heeft rondrijden. 

40% duurder, 90% minder uitstoot

De stap van een dieselaandrijving naar elektrisch is niet alleen groot qua techniek, het heeft voor aannemers ook een behoorlijke financiële impact. Vaak wordt er gesproken over een factor 2 tot 3. Heeft de overstap van diesel naar CNG minder financiële consequenties? “Deze machine is zo’n standaard 20% duurder, maar inclusief bijgebouwde tanks 40%”, zegt Dick. Kortom, een prijskaartje dat te overzien is. Maar ook zijn vestigingslocatie biedt voordelen. “Zowel in Barendrecht, waar we gevestigd zijn, als in Vlaardingen, waar we veel werken, kan CNG getankt worden”, vertelt hij. 

Motivatie

Die aanwezigheid van CNG-tankstations in de buurt maakte de overstap eenvoudiger, maar het was zijn intrinsieke motivatie die hem over de streep trok. “Anders dan anderen willen we nu al een concrete vermindering van de uitstoot realiseren. Om dat te bereiken wachten we zelfs niet op opdrachtgevers. Deze CNG-tractor is gekocht omdat we heel gemotiveerd zijn. En natuurlijk hopen dat we dit voordeel te kunnen verzilveren bij komende aanbestedingen. Maar het belangrijkste is: nu kunnen we laten zien dat we niet ‘voornemens zijn om stappen te zetten’, maar nu al daadwerkelijk bijdragen aan een groene toekomst. Het is namelijk door deze belangrijke tussenstap dat we de uitstoot bijna tot nul reduceren.”

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021