Ga naar de inhoud

Aannemingsbedrijf Van der Meer maait en borstelt elektrisch

Sportvelden onderhouden doet Aannemingsbedrijf Van der Meer uit Benthuizen tegenwoordig voor een deel emissievrij. Een van de troeven is een elektrisch golfkarretje dat zo is aangepast dat er kunstgrasvelden mee geborsteld kunnen worden.

Misschien was het wel een beetje bluf van Aannemingsbedrijf Van der Meer. Bij de inschrijving voor het contract voor het meerjarig onderhoud van de sportvelden van Lansingerland gaf de infra- en groenaannemer aan dat werk zo veel mogelijk emissievrij te willen uitvoeren. "Het was een EMVI en bij het onderdeel duurzaamheid hebben wij aangegeven dat wij elk jaar een stapje verder zouden gaan met de inzet van elektrisch materieel. Het eerste jaar een elektrische grasmaaimachine, het tweede jaar een elektrische borstelmachine voor de kunstgrasvelden", zegt eigenaar Rob van der Meer. Het bedrijf uit Benthuizen sleepte er het contract mee in de wacht maar zette zichzelf ook enigszins voor het blok. "Een elektrische grasmaaier aanschaffen was niet zo’n probleem, maar een elektrische machine voor het borstelen van de kunstgrasvelden was een ander verhaal. Wij hadden op dat moment nog geen idee hoe we dat zouden gaan doen."

Van de golf course naar cultuurtechnisch werk

Normaal gesproken deed Van der Meer dat borstelen met een dieseltractor. "Er zijn ook wel elektrische tractoren, maar die hebben een capaciteit van vier draaiuren. Dat is te weinig, zo’n machine moet minimaal acht uur kunnen functioneren." Van der Meer vond de oplossing in een elektrische golfkar. De Yamaha UMX wordt vooral ingezet als transporter op golfterreinen. Om er kunstgras mee te borstelen, moest het apparaat met zijn 5KW motor dus wel worden aangepast. In de eerste plaats moest er een kunstgrasborstel aan worden bevestigd. Verder wilde Van der Meer ook graag een dichte cabine zodat zijn medewerkers hun werk kunnen doen zonder hinder van de weersomstandigheden. En dan was er nog de eis van minimaal acht uur achtereen kunnen draaien.

Missie geslaagd , emissie naar nul

Samen met importeur Rein Drost en leverancier Voets Tractoren en Werktuigen is Van der Meer een jaar bezig geweest om de machine zodanig aan te passen dat hij aan alle wensen voldoet. "Vooral de toevoeging van de borstels leverde de nodige hoofdbrekens op", zegt Van der Meer. "Die zorgen voor zoveel weerstand dat de accu veel te snel leeg raakte. Het is wel even zoeken geweest naar de aanpassing van het accupakket maar nu hebben we een machine die acht uur kan werken. Daar kunnen we prima mee uit de voeten." Na elke werkdag gaat de aangepaste Yamaha UMX op de aanhanger achter de elektrische bus mee terug naar de zaak om daar te worden opgeladen. "We doen dit stuk onderhoud nu dus volledig emissievrij", zegt Van der Meer. "Het dak van ons bedrijfspand ligt vol met zonnepanelen, de machines en de bus worden met groene stroom opgeladen. Hierin zijn wij zelfvoorzienend."

Testen is key

Van der Meer is vooral erg te spreken over de samenwerking met Rein Drost en Voets Tractoren en Werktuigen. "Het is toch mooi als je samen zoiets kan ontwikkelen?!" De bijdrage van Van der Meer aan dat proces bestond vooral uit het aangeven van de wensen en testen of de aanpassingen werkten. "Testen is echt heel belangrijk", geeft hij collega’s mee die ook op zoek zijn naar mogelijkheden om het materieel te elektrificeren. "Toen we de elektrische grasmaaier gingen gebruiken, bleek hij steeds te smoren. Het heeft wat tijd gekost om te achterhalen wat het probleem was. De machine komt uit Amerika. Hij is ingesteld op Amerikaans gras, dat duidelijk anders is dan het gras wat wij hier hebben. Toen we daar eenmaal achter waren gekomen, zijn we samen met de leverancier nog een tijdje bezig geweest met het vinden van de juiste afstelling van de software, het systeem en de motor. Nu gaat het goed maar we hebben hem dus best lang niet goed kunnen inzetten. Vandaar ook dat we de borstelmachine eerst goed hebben getest voor we er daadwerkelijk mee aan het werk zijn gegaan." Overigens is het nog niet gedaan met de ontwikkelingen. Van der Meer wil samen met Rein Drost en Voets Tractoren en Werktuigen de komende tijd kijken of de aangepaste Yamaha UMX nog kan worden uitgebreid met een bladblazer.

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021