Ga naar de inhoud

BAM heeft primeur met eerste hybride boorrups in Nederland

Werd begin 2021 de eerste hybride sondeertruck van Nederland al aangeschaft, nu heeft BAM er weer een nieuwe primeur bij. De eerste hybride boorrups is door BAM Infra ontvangen. Hiermee zal meer dan 80% CO2 en 50% brandstof worden bespaard ten opzichte van de reguliere boorrups. Dat komt door de schonere motor met HVO-brandstof.

Aanleiding voor het ontwikkelen van de hybride variant is het feit dat de huidige boorrups aan het einde van de levensduur is. De firma Van der Geer Techniek B.V. is de uitdaging aangegaan om de hybride boorrups te ontwikkelen. Helemaal in lijn met BAM's duurzaamheidsambitie. Na een bouwproces van een jaar is de nieuwe boorrups klaar om binnenkort aan de slag te gaan op een project. Op locatie zet BAM Infra de boorrups zo mogelijk elektrisch in om geotechnische boringen uit te voeren zonder uitstoot. Op de accu kan deze hybride variant zo'n 3 à 4 uur achter elkaar werken en met netstroom een volle werkdag boren. De accu laadt op in circa vier tot zes uur.

Op weg naar een emissieloze bouwplaats

Erik Hoeksema, afdelingshoofd Duurzaamheid: "Met de introductie van de hybride boorrups zetten we weer een goede stap in de richting van een emissieloze bouwplaats. Onze partners en opdrachtgevers stimuleren we zo om ook de lat wat betreft emissieloos bouwen hoger te leggen. Alleen kunnen we dit niet. We zullen met elkaar moeten versnellen om de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen".

Duurzame familie

Dagelijks bouwt BAM Infra Nederland aan duurzame en gezonde leefomgevingen. Zo geeft BAM letterlijk vorm aan de toekomst van Nederland. Samen met opdrachtgevers en partners wil BAM Infra Nederland duurzaamheidsdoelstellingen realiseren door innovatieve oplossingen te bieden. Zo investeert BAM in de verduurzaming van het materieel, passend bij de Malieveldverklaring, die BAM eind 2019 heeft getekend. Naast het gebruik van HVO-brandstof, de elektrische wals en elektrische asfaltspreidmachine, de hybride sondeertruck en de elektrische krol heeft BAM dus nu een nieuwkomer: de hybride boorrups. BAM gaat door met het verder verduurzamen van het materieel.

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021