Ga naar de inhoud

Camp New Amsterdam is Groene Koers-vuurdoop voor Kuijpers Bouw Heteren

Kuijpers Bouw Heteren bouwt het nieuwe distributiecentrum voor de Koninklijke Marechaussee op Camp New Amsterdam in Huis ter Heide. Het bedrijf uit Heteren won de aanbesteding onder meer door het plan van aanpak voor de reductie van CO2 en energiebesparing op de bouwplaats.

Voor het Gelderse bedrijf was het de eerste keer dat het voor een aanbesteding van het Rijksvastgoedbedrijf een plan voor een CO2-arme bouwplaats schreef. Een van de maatregelen die het bedrijf had bedacht, was om elektrisch materieel in te zetten waar mogelijk. Dat ‘waar mogelijk’ bleek erg mee te vallen. "Er kan al meer dan we dachten", zegt Danny Sterrenburg van het bouwbedrijf. In de gesprekken met de bouwpartners en onderaannemers merkte Kuijpers Bouw dat partijen al vrij ver zijn met de overstap naar elektrisch materieel. "Het staalconstructiebedrijf en ook het gevelmontagebedrijf werken bijvoorbeeld al met elektrische hoogwerkers. En het kraanverhuurbedrijf zet voor dit project twee elektrische mobiele loopkatkranen in. Dan heb je partijen die wezenlijk kunnen bijdragen aan de doelstelling en kun je een goed geborgd plan indienen omdat je weet dat je het waar kunt maken."

Slimme logistiek

Het kan zijn dat er hier en daar toch nog fossiele brandstof gebruikt moet worden. Voor die situaties zet Kuijpers Bouw een tank biodiesel neer. "Met die brandstof is de CO2-uitstoot 90% lager dan bij gewone diesel", licht Sterrenburg de keuze toe. De aannemer beschikt zelf niet over materieel dat op de bouwplaats wordt ingezet. Er is alleen een vrachtwagen die af en toe naar het project gaat om materiaal te brengen. Die is niet elektrisch en kan ook nog niet op biodiesel rijden. "We hebben aangegeven dat we hem niet halfleeg laten rijden maar alle vrachtjes verzamelen op het bedrijf totdat we de wagen helemaal vol kunnen laden. Dan heb je minder transportbewegingen en alsnog minder uitstoot."

Tips van Groene Koers

Bij de zoektocht naar manieren om voor een CO2-arme bouwplaats te zorgen, stuitte Kuijpers Bouw op Groene Koers. LTC2, zoals het project officieel heet, is toen aangemeld als Koersproject. "Omdat we dan ondersteund konden worden met de kennis die Groene Koers heeft", legt Sterrenburg uit. "We kregen vooral informatie over elektrisch materieel, over wat goede keuzes zouden zijn voor dit werk. Daarnaast heeft Groene Koers meegelezen in ons plan van aanpak." In de analyse van het plan die Groene Koers deed, werd onder meer gewezen op Het Nieuwe Draaien voor machinisten van dieselmaterieel. Bij de inzet van met name pre-stage V lage emissie (bio)diesel materieel, levert Het Nieuwe Draaien namelijk zo’n 5 tot 10% reductie van brandstofverbruik op, en dus ook een verlaging van de CO2 uitstoot. Het duurzame gedrag komt terug in het plan van aanpak. Kuijpers Bouw heeft de onderaannemers en leveranciers onder meer laten weten dat ze wagens en machines niet onnodig stationair mogen laten draaien.

Cijfermatig onderbouwen

Het bouwbedrijf heeft bij de inschrijving als ambitie aangegeven het effect van de maatregelen cijfermatig te willen onderbouwen. Een rekenexercitie achteraf, maakt Sterrenburg duidelijk. "Als je weet hoeveel biodiesel er is getankt, dan kun je berekenen hoeveel minder CO2-uitstoot je hebt gerealiseerd ten opzichte van gewone diesel. En als bekend is hoeveel uren je de elektrische kraan hebt gebruikt, dan weet je ook wat de vermindering van uitstoot is ten opzichte van een dieselkraan." Die cijfers zullen nog even op zich laten wachten. Kuijpers Bouw is in maart begonnen met het storten van de fundering, de oplevering van het nieuwe distributiecentrum staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar. Tijdens het werk worden Spierings loopkatkranen (377 en 488) ingezet.

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers
  • MKB Infra - Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021