Ga naar de inhoud

De elektrificatie van hoogwerkers gaat snel

“Moet ik nu een aankoopbeslissing nemen, dan kies ik voor elektrisch materieel”, is de ferme uitspraak van Bert Spronk, salesmanager D.J. Bac Verkoop. Zijn klanten zijn het klaarblijkelijk met hem eens; 75% van de Zoomlion hoogwerkers die het bedrijf verkocht worden elektrisch aangedreven. Maar er zijn meer ontwikkelingen die om aandacht vragen, zoals de bouw van een recyclingfabriek voor lithium-ion-batterijen. 

Hoogwerkers hebben een relatief lange levensduur blijkt wanneer Bert het woord neemt. “De gemiddelde levensduur bedraagt 15 tot 20 jaar.” Dat is mede de reden dat de meerderheid van zijn klanten nu overstapt op een elektrische aandrijving. “Behalve stiller en schoner werken, is er ook het financiële aspect dat positief meespeelt.” De meeste hoogwerkers van Zoomlion vallen in de categorie lichte mobiele werktuigen. Dat betekent dat deze vanaf 2030 zero emissie moeten draaien. “Wanneer er nu gekozen wordt voor een dieselaandrijving verkort dat de afschrijvingstermijn met een derde. Ook daardoor is de aanschaf van een elektrische hoogwerker aantrekkelijk.” Mede omdat de meerkosten beperkt zijn. “Gemiddeld is deze machine zo’n 15% duurder dan de dieseluitvoering. Door MIA en Vamil aan te vragen is het prijsverschil bijna nihil.”  

Geringe meerkosten

Ondanks de geringe meerkosten voor een elektrische variant is Zoomlion geen prijsvechter. “Deze hoogwerkers draaien mee in het hoogste kwaliteitssegment en zijn minstens zo betrouwbaar als de gevestigde orde.” Het lijkt bijna een reclamepraatje, maar Bert weet waar hij het over heeft. Behalve importeur en dealer is Bac ook verhuurder. Vanuit Waddinxveen vinden hoogwerkers en verreikers van alle merken (Manitou, JLG, Niftylift, etc.) hun weg naar bouwlocaties. “Hierdoor kunnen we de verrichtingen goed vergelijken en zien we dat ze ook qua onderhoud goed presteren.” Het enige punt van aandacht is de levensduur van de accu. “Standaardaccu’s gaan zo’n drie jaar mee in hoogwerkers, maar inmiddels hebben bijna alle Zoomlions een lithium-ion-batterij. Deze hebben een levensduur van 8 tot 10 jaar. Daarnaast presenteren ze beter; een hoogwerker met een volgeladen lithium-ion-accu kan 3,5 dagen draaien.” 

Chinese ontwikkelingen

Het Chinese Zoomlion is (nog) geen bekende naam in Nederland. Toch is het een leverancier om de komende jaren in de gaten te houden. Op de Bouwbeurs werden de hoogwerkers geëtaleerd, maar deze zomer komen ook de eerste verreikers naar Nederland en Europa. Daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven. Van walsen tot tractoren, van schovels tot kranen, het Chinese bedrijf heeft een complete range bouwmaterieel. “Het is een biljoenenbedrijf waar de ontwikkelingen snel gaan. Iedere 7 minuten rolt er een schaarhoogwerker van de band en iedere 20 minuten een knikarmhoogwerker”, licht Bert toe. “En de helft van de productie bestaat inmiddels uit emissievrije machines.” 

Recycling lithium-ion-batterijen

Ben Möhlmann van SMT wees er tijdens de BouwMachines Kennisdag al op dat de elektrificatie in China zich in rap tempo voltrekt. Bert kan niet anders dan dat beamen. Dat er bovendien niet alleen aandacht is voor het productieproces en ook de milieu-impact van accu’s aandacht krijgt, is echter nieuws. Bert: “Bij Zoomlion wordt naar het hele proces gekeken. Zo worden er bijvoorbeeld serieuze stappen gezet om de milieu-impact van accu’s verder te beperken. De investering in een recyclingfabriek in Hongarije waar lithium-ion-batterijen een nieuw leven krijgen is daar een voorbeeld van.”

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021