Ga naar de inhoud

De nieuwste accuontwikkeling: een LFP batterij

Bij een elektrische machine hoort geen dieselaggregaat! Daarmee verdwijnt een belangrijk deel van de milieuwinst letterlijk in de lucht. Maar de realiteit is ook dat het heel lastig is om de gewenste (grote) stroomaansluiting op de bouwplaats te krijgen. Een duivels dilemma voor iedereen die emissievrij wil werken. Big Ass Battery springt in dat gat. Het batterijsysteem kan vermogens tot 1.5 MWh leveren en is daardoor geschikt om de meeste bouwmachines te laden.

Big Ass Battery past in een 10-voets container en levert off-grid bouwspanning, voorlopige stroomvoorziening bij nieuwbouw, en is geschikt voor tijdelijke verzwaring voor grote machines en bouw-equipment. Maar het is de technologie erachter waardoor de accu zich echt onderscheidt. “Conventionele batterijen maken gebruik van een vloeibaar elektrolyt; Big Ass Battery is een LFP batterij”, leggen sales manager Masoud Mojtabai en commercieel directeur Nico van Dijk uit. Dat brengt een aantal voordelen met zich mee. “De Lithium Iron Phosphate (LFP) accu is veiliger dan lithium-iontechnologie. Daarnaast gaan LFP batterijen langer mee; wij garanderen een levensduur van 10.000 cycli of 10 jaar.” Om de prestaties te optimaliseren is in de container tevens een warmtepomp ingebouwd. Door een constante omgevingstemperatuur, zo’n 18 -20 graden Celsius, presteert de batterij het best.

Innovaties

Inmiddels is Big Ass Battery ook operationeel in de Zuid-Holland. “Hier voorziet hij een Doosan graafmachine van energie. Wat wij erg interessant vonden was om te zien hoe verschillend machinisten de elektrificatie van het materieel benaderen. Sommigen met scepsis, maar de jonge machinist is al helemaal ingevoerd in het nieuwe draaien.” Om machinisten en aannemers tegemoet te komen gaat Big Ass Battery de operationele inzetbaarheid te vergroten. Nico: “De ontwikkelingen staan niet stil, ook niet bij ons. Er is een subsidie aangevraagd voor de ontwikkeling van geïntegreerde fast chargers op het 1 MWh-systeem. Dat maakt onze propositie uniek. Het betekent namelijk dat terwijl de machinist koffiedrinkt, hij de machine snel kan bijladen.” Deze fast charger wordt – net als bij elektrische auto’s – voorzien van een controlechip waardoor hij langzamer laadt zodra de 80% is bereikt.

Specificaties

De batterijcellen worden aangesloten met de in de markt gangbare standaardaansluitingen zoals powerlock of CEE. Nico: “Er is gekozen voor een modulaire opbouw waardoor de opslagcapaciteit kan variëren, afhankelijk van de wens of behoefte van de klant. Aannemers kunnen kiezen voor 300 kWh, 1 MWh, 1,5 MWh of een veelvoud daarvan.” De meeste klanten kiezen voor 1 MWh. “Maar grotere containers zijn mogelijk”, vult Masoud aan. “Tot 1,5 MWh plaatsen we de stroomvoorziening in één container. Is de energiebehoefte groter, dan koppelen we bij voorkeur meerdere containers aan elkaar. Dat heeft de voorkeur omdat het systeem anders te zwaar wordt wat het transport belemmert.”

De omvormers kunnen gevarieerd en naar wens opgebouwd worden, afhankelijk van het materieelpark. “De elektrische machines op de locatie bepalen hoe we het batterijsysteem opbouwen. Wel werken we met een aantal standaard vermogens, van 11 kW tot 1020 kW.”

Inzicht

De batterij is voorzien van een monitoringssysteem. “De gebruiker kan het systeem op afstand instellen. Bepalen welke aansluiting er is (3 x 25 A of 3 x 80 A, …) en of er sprake is van 50 Hz of 60 Hz. Daarnaast hebben klanten inzicht in de statistieken. Denk aan het piekstroomgebruik.” Dit leidt overigens tot interessante inzichten.

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021