Elektrische kraanwagencombinatie is de eerste in zijn soort
Recent investeerde Den Ouden in een volledig elektrische kraanwagen combinatie. Dit is een onderdeel van hun verduurzamingsstrategie; inmiddels is 10% van het materieel van de Schijndelse aannemer emissieloos. Met de elektrische kraanwagencombinatie halen ze groene reststromen op om te verwerken tot nieuwe grondstoffen. Veel gemeenten waarderen emissieloos werken nog niet in hun aanbestedingsmodellen, constateert directeur Joris van de Vleuten. “Ons investeringstempo is dus afhankelijk van de zero emissieambities uit de markt.”
“Deze 100% elektrische kraanwagencombinatie is de eerste in zijn soort in Nederland en samen met de fabrikant en de machinebouwer ontwikkeld", zegt Joris. "Dankzij de elektrische aandrijving van de wagen én de autolaadkraan is de combinatie een hele dag inzetbaar. In feite besparen we al 50.000 ton CO2 per jaar door het verwerken van groene reststromen tot bodemverbeteraars. Daar komt nu de winst van emissieloos transport bij." Het komende jaar houden ze de prestaties van dit nieuwe materieel goed bij.
"De investering is keer pi", zegt Joris over de financiën. "Elektrisch materieel is grofweg 3,14 keer zo duur als brandstof aangedreven materieel. Die investering willen we natuurlijk terugverdienen. Vooruitstrevende gemeenten als Eindhoven en Den Bosch zien de waarde van emissieloos werken en nemen dat op in hun aanbestedingsmodellen. Denk óók aan schonere lucht en minder geluidsoverlast voor de omgeving. Kleinere gemeenten zijn daarin nog minder ver", meent hij. "Het transitiepad van het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen gaat ervan uit dat overheden en waterschappen rond 2030 bijna 100% emissieloos uitvragen. Wij, en veel andere bedrijven, hebben inmiddels veel data over emissieloos werken beschikbaar. Die informatie gebruiken we om het gesprek aan te gaan. Ook bieden we onze vaste onderaannemers de continuïteit om te investeren in emissieloos materieel."
Al zal de laadinfrastructuur nog enige tijd een knelpunt blijven. Joris: "Een landelijk dekkend netwerk van laadpleinen is volgens ons de meest kansrijke route. We volgen de ontwikkelingen hierin op de voet. Als zo’n netwerk er komt, is de logistiek niet per se ingewikkelder. Energie is altijd al naar de bouwplaats gebracht. Of het nu brandstof of elektra is, dat maakt niet uit. Bovendien zal elektrisch materieel ongetwijfeld efficiënter worden, en krijgen we met de jaren meer kennis over een maximale inzet ervan. Zoals we ook sturen op het verminderen van brandstofgebruik door slimmer rijden, slimme logistiek en productietechnieken op onze productielocaties."