Ga naar de inhoud

Emissievrije herinrichting tuin van bezoekerscentrum De Hoep in Castricum

In opdracht van PWN is door A. Sneekes en Zn en Vermaire Breezand de tuin van bezoekerscentrum De Hoep in Castricum heringericht. De werkzaamheden – onder andere aanleg van nieuwe wandelpaden, uitbreiding van een bestaande poel, en grondverzet - zijn uitgevoerd met zero emissie materieel.

 

Bestekseis

Stephan Roukema van Vermaire Breezand: “Bestekseis was dat uitvoering van de werkzaamheden ‘binnen de hekken van het terrein’ emmisievrij plaats zou vinden.” Qua materieel was dat voor Vermaire geen punt. Het bedrijf uit Breezand heeft de beschikking over elektrisch (klein) materieel. Maar de bottleneck zat ‘m in de stroomvoorziening. Roukema: “In Castricum zouden we met drie elektrische voertuigen aan de slag gaan – een graafmachine, trekker en shovel. Na een dag werken zijn accu’s leeg en moet je opladen. Maar de aanwezige netaansluiting op het terrein van De Hoep leverde slechts 16A ofwel 10kW, en dat is veel te kort om het materieel ’s nachts op te laden.” Roukema vervolgt: “Een veel gekozen oplossing is inzet van dieselaggregaten om daarmee het materieel van elektriciteit te voorzien. Vanwege de zero-emissie-eis viel die oplossing af. Ik ben toen gaan zoeken op internet en kwam terecht bij Rent a Battery BV in Schiedam. Dit bedrijf verhuurt mobiele batterijcontainers en daarmee kregen we een oplossing in handen om onze elektrische voertuigen op te laden en zo te voldoen aan de zero-emissie eis van PWN.”

 

Elektrisch materieel van Vermaire Brezand tijdens de herinrichting van de tuin van bezoekerscentrum De Hoep in Castricum.

Mobiele stroomvoorzieningssystemen

Benjamin Neeteson, van Rent a Battery BV, nauw betrokken bij de werkzaamheden van Vermaire Breezand in Castricum, noemt de ‘energienood’ in dit project exemplarisch voor wat zich op veel meer plaatsen in Nederland voordoet: “Bouw en GGW-sector werken veelal in een stedelijke omgeving. Meestal is er een (bouw)aansluiting voor de primaire energiebehoefte. Maar steeds vaker gebeurt het dat die aansluitingen te laat wordt opgeleverd, bijvoorbeeld vanwege capaciteitsproblemen bij netbeheerders. Daar komt bij dat door de sterke elektrificatie van bouwmaterieel de beschikbare aansluiting steeds vaker ontoereikend is. “Omdat veel opdrachtgevers de inzet van dieselaggregaten, zoals in Castricum het geval was, afwijzen, komen andere oplossingen in beeld, zoals flexibel inzetbare, mobiele stroomvoorzieningssystemen. Daar haken wij op in met ons programma batterijcontainers, met opslagcapaciteiten tot 500 kWh, een perfecte oplossing voor een bouwplaats die streeft naar zero-emissie.”

 

In Castricum installeerde Rent a Battery een Tiger Container met een capaciteit van 100 kWh en een vermogen van 72 kW.

Tiger Container van Rent a Battery

In Castricum installeerde Rent a Battery een Tiger Container met een capaciteit van 100 kWh en een vermogen van 72 kW. “Met de container ‘boosten’ we de capaciteit van de bestaande stroomaansluiting op van 10 kW tot 80 kW. Zo kan het materieel ’s nachts in vier tot vijf uur worden opgeladen. ’s Ochtends staan de voertuigen klaar voor een nieuwe werkdag; overdag bijladen is niet nodig.” Op deze manier functioneerde de Tiger Container in Castricum probleemloos gedurende de gehele uitvoeringsperiode van zo’n vier maanden. Tot volle tevredenheid ook van Roukema: “De Tiger Container is een hele mooie uitvinding die het mogelijk maakte om de tuin van het bezoekerscentrum De Hoep emissievrij her in te richten.” 

 

Een slimme oplossing

Ook Martijn van Schaik, projectmanager bij PWN en in die functie betrokken bij de herinrichting van de bezoekerstuin in Castricum, is tevreden. “Batterijcontainers zijn een goede oplossing.” Van Schaik geeft aan dat PWN een strikt CO2-beleid heeft maar met emissievrij nog aan het experimenteren is. “We hebben afgesproken om te beginnen met minimaal één emissievrij project per jaar en dat langzaam op te schalen naar 100 procent emissievrij in 2030. Bij de projecten tot nu toe ervaren we dat stroomtoevoer een obstakel is.  Er is op locaties doorgaans te weinig elektrische capaciteit om de machines op te laden. Accu's krijg je binnen de gestelde tijd niet vol, en allerlei ad hoc oplossingen werken niet - we hebben smeltende kabels gezien! – waardoor projecten niet verder kunnen. Met de batterijcontainers tackel je die problemen. Elektriciteit bufferen met containers is een slimme oplossing om emissievrij te werken.”

 

www.rentabattery.nl

www.vermairebreezand.nl  

www.pwn.nl

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021