Ga naar de inhoud

H2Track biedt straks keuze uit waterstof of full electric

Inmiddels is de H2Track EOX175 het prototype ontgroeid. Maar daarmee is de ontwikkeling van deze machine, die in eerste instantie bestemd was voor de landbouw, niet tot een halt gekomen. Inmiddels wordt hard gewerkt aan een waterstoftractor die ook in de GWW-sector bij kan dragen aan het reduceren van emissies.

H2Track is verbonden aan De Groene Koers omdat het bedrijf met andere Koersvrienden pilots wil draaien met de nu nog elektrische (en straks waterstof aangedreven) tractor. “Natuurlijk hebben we hier op onze locatie in Arnhem al proefgedraaid, maar we willen de mogelijkheden nog verder onderzoeken”, zegt Paul van Ham. “Een kiepkar trekken lijkt geen enkel probleem, maar we willen bijvoorbeeld ook weten of GWW en groenbedrijven behoefte hebben aan een verstelbare spoorbreedte.” Dat lijkt een verrassende vraag, maar wie de historie van deze trekker kent, kan hem goed adresseren.

Verstelbare wielen

Zo’n tien jaar geleden werd Van Ham benaderd door een akkerbouwer. “Om de grond niet te veel te verdichten is het van belang om zo min mogelijk sporen te trekken op de velden; dus de sporen zo breed mogelijk te maken.” Om daarnaast over de weg te kunnen rijden, ontwikkelde Van Ham een tractor waarvan de wielen - na de arbeid op het veld - worden versteld. Van een breedte van 3,25 naar een breedte van 2,25 meter. In 2014 voorzag hij de H2Track van een elektrische aandrijving met een diesel range extender als noodoplossing. En later kwam de volledige EV op de markt.

Van elektrisch naar waterstof

De ontwikkelingen staan echter niet stil. De nieuwste generatie H2Track wordt uitgevoerd met een Fuelstack van 120Kw. De Stadsboerderij Almere heeft de eerste waterstoftrekker gekocht en gaat daar dit voorjaar mee aan de slag. Hun motivatie: "Wij willen zelfvoorzienend zijn en zo schoon en zuiver als mogelijk werken. Waterstof staat al jaren op onze verlanglijst. De waterstof willen we in eigen bedrijf produceren. De elektriciteit hiervoor wordt opgewekt door zijn buurman, het zonnepark op de voormalige vuilstortlocatie Braambergen in Almere."

Van landbouw naar infra

Het voordeel van de verstelbare wielbasis is vooral interessant voor de landbouw, beseft Van Ham. "Maar we kunnen veel bijdragen aan het vergroenen van de infrasector. Op welke manier … dat willen we met aannemers onderzoeken. Allereerst draagt de EOX direct en actief bij aan het emissieloos bouwen door de elektrische aandrijflijn en optionele waterstof range-extender. De vierwielbesturing zorgt er bijvoorbeeld voor dat de draaicirkel slechts 9,6 m bedraagt; een wendbaarheid die door machinisten als prettig wordt ervaren, maar voor de infra wellicht minder belangrijk is. Wij vinden het echter wel van belang om de wensen in kaart te brengen en het belangrijkste: we willen draaiuren maken! Met hulp van Berkhof uit Scherpenzeel hebben we de EOX al aan de tand gevoeld met een zandkieper, maar de machine is veel breder inzetbaar. Begin van de zomer organiseren we een demonstratiemoment om dat te tonen."

Wie is De Groene Koers?

DGK wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021