Ga naar de inhoud

Hoe gaan we nu en in toekomst elektrisch laden op de bouwlocatie?

Er is een nieuw proces ontworpen voor het realiseren van een netaansluiting op de bouwplaats. In dit nieuwe proces krijgt de opdrachtgever van de bouwwerkzaamheden een veel grotere rol.

Om elektrisch materieel op te laden is het van belang dat bij de aanvang van de bouwwerkzaamheden een netaansluiting beschikbaar is. Om dit voor elkaar te krijgen is een ander proces nodig dan op dit moment gangbaar is. De NAL taakgroep ‘Laden op de bouwplaats’ gaf TwynstraGudde opdracht om een nieuw proces te ontwerpen. Zij vertaalden dit in een procesplaat waarop het huidige proces van het realiseren van een netaansluiting te zien is en een mogelijk toekomstig proces ontworpen. Wat opvalt is dat de opdrachtgever van de bouwwerkzaamheden in het nieuwe proces een veel grotere rol krijgt dan in het huidige proces.

Testen in de praktijk

De NAL taakgroep wil het proces nu gaan testen in de praktijk. Dat wil zeggen dat projectontwikkelaars/opdrachtgevers in een vroeg stadium in gesprek gaan met netbeheerders om zo een vroegtijdige aansluiting te realiseren. Het is de bedoeling dat knelpunten die in het vernieuwde proces naar boven komen gezamenlijk worden opgepakt en opgelost. De NAL taakgroep kan daarbij ook een rol spelen.

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021