Kennistafels Schoon en Emissievrij Bouwen 4 (Lelystad)
Is emissievrij draaien in 2030 haalbaar? Heeft de markt subsidies nodig als stimulans? Wie faciliteert de laadinfrastructuur? Het is slechts een greep uit de onderwerpen die tijdens het lagerhuisdebat in Lelystad aan bod kwamen. Discussies vielen dan ook geen moment stil, want iedereen in de sector beseft dat we ons in een transitiefase begeven. Een fase waarin ambities van opdrachtgevers steeds duidelijker worden, er van ondernemers flinke investeringen gevraagd worden én leveranciers de vraag proberen bij te benen.
“We zijn er nog niet”, zei Dik de Weger, “maar soms mag je ook tevreden terugkijken op de afgelopen drie jaar en moet je ook oog hebben voor hoeveel er al bereikt is.” Hij doelde daarmee onder andere op leveranciers die in rap tempo innoveren en ondernemers die bereid zijn om in emissievrij en emissiearm materieel te investeren. Zoals Rob Konijn (Aannemings- en Hoveniersbedrijf Germieco BV) die in Amsterdam veel ervaring opdeed met emissievrij werken. Hij investeerde o.a. in een elektrische vrachtwagen ‘zodat deze ook na 2025 binnen de ring kan werken’. Bovendien kan hij op kleinere projecten volledig emissievrij werken (25% van Germieco’s rijdend materieel is geëlektrificeerd). Maar Konijn merkt ook dat ambities per gemeente verschillen. ‘Amsterdam is vooruitstrevend, terwijl ik in buurgemeenten nog optreed als ambassadeur voor elektrisch draaien.’ Daarmee legde hij de vinger op de zere plek, want zoals een collega uit Friesland zei: ‘Ik vraag me af welke kant het opgaat en met welke snelheid?’ Namens Rijkswaterstaat en ProRail beantwoordde Dik de Weger die vraag door de ingroeipaden (zie foto’s) te tonen en te voorzien van uitleg. “Waarbij we ons beseffen dat iedere transitiefase tijd nodig heeft om te doorleven en dat het soms leidt tot een spanningsveld.” Daarnaast gaf hij aan dat opdrachtgevers, leveranciers en ondernemers de handen ineen moeten slaan en op een nieuwe manier moeten samenwerken.
De Kennistafels Schoon en Emissievrij Bouwen zijn een eerste stap in die richting. De afgelopen vier weken zijn er veel vragen de revue gepasseerd en heeft iedereen open en respectvol zijn visie gedeeld. Bijvoorbeeld over de wenselijkheid van subsidiëring. In Lelystad bleken daar evenveel voor als tegenstanders van te zijn. En over opdrachtgevers die de laadinfrastructuur faciliteren. Velen waren fan, maar een valide argument was ook: ’24 kilometer over een dijk heen en weer rijden naar een laadpunt is onpraktisch, dan kiezen we toch liever voor een accu ter plaatse’.
Alle tips en vragen die afgelopen maand aan de orde kwamen, gaat De Groene Koers nu bundelen en delen. Maar … hou ook uw agenda in de gaten! De afgelopen weken trokken de Roadshows volle zalen, daarom komt er een vervolg: 24 november in Noord-Brabant en we komen ook naar Noord-Nederland.