Ga naar de inhoud

Ploegam wil vaart in elektrificatie van GWW-materieel

Gijs Ploegmakers is, samen met broer Chris, oprichter en directeur van grond-, weg- en waterbouwbedrijf Ploegam in Vinkel. Vanaf 2018 is het bedrijf bezig met het elektrificeren van het materieel. De eerste machines draaien inmiddels elektrisch op verschillende grote projecten. Maar Ploegam wil door en uiteindelijk volledig emissieloos werken. 

Ploegam is flink op koers met elektrificatie, maar wil verder en sneller met de transitie naar 100 procent emissieloos. Daarom neemt het bedrijf ook deel aan de Kennistafels van de Groene Koers, die onlangs werden georganiseerd in Lelystad. “We willen zo snel mogelijk naar de 100 procent emissieloze bouwplaats. Dat red je niet alleen, dat moet je samendoen. Alleen op die manier bereik je je doel en hou je de vaart erin.”

Meer eisen aan duurzaamheid

Ploegam startte met het elektrificeren van GWW-machines naar aanleiding van aanbestedingen door de overheid. “Rijkswaterstaat stelde steeds meer eisen aan duurzaamheid. Wij hebben de handschoen opgepakt en zijn in eigen beheer aan de slag gegaan met het ontwikkelen van elektrische machines en met resultaat. Inmiddels hebben we diverse elektrische machines: een 30-tons rupskraan, mobiele kraan, minigraver, shovel, tractor en binnenkort een 50-tons rupskraan.” 

Mobiele accu's

Voor de ombouw van brandstofmachines naar elektrische machines werkt Ploegam samen met Doosan-importeur Staad. “Uitgangspunt was een oplossing met mobiele, verwisselbare accu's waardoor machines 24 uur per dag inzetbaar zijn. Na een jaar proefdraaien en ontwikkelen waren we zover. Op onze eigen projecten presteerden de machines naar behoren. Dat viel op in de markt en er kwam belangstelling van andere bedrijven,” vertelt Gijs. “Inmiddels hebben we een eigen business unit opgezet voor ontwikkeling en verkoop van elektrisch materieel.”

Op weg naar 100 procent elektrisch

Gijs vertelt over het proces: “Het ombouwen van een brandstofmachine naar een elektrische machine duurt ongeveer zeven maanden. Maar door onzekerheden in de huidige logistieke ketens gaat de elektrificatie wat trager.” Gijs verwacht dat eind 2025 het materieel vrijwel volledig elektrisch is. 

Logistiek in eigen hand

De machines presteren alleen als er een goede laadinfrastructuur beschikbaar is. Ploegam wil de stroomvoorziening van de accu's in eigen hand hebben. Daartoe startten zij gesprekken met leveranciers van windmolens en zonnepanelen. Ook heeft het bedrijf de ambitie om laadpleinen in te richten. De logistiek rondom deze laadpleinen (aan- en afvoer en opladen van accu's) ziet Ploegam als een nieuwe activiteit. Daarvoor is inmiddels extra mankracht aangetrokken.

Geen waterstof

Ploegam kiest nadrukkelijk voor elektrische energie. “Een alternatief is waterstof, maar dit valt voor onze projecten af. GWW-machines verbruiken zoveel energie dat je een tankwagen achter het materieel aan moet laten rijden. Dat is niet te doen en daarom is waterstof voor ons geen geschikt alternatief.”

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021