Ga naar de inhoud

Slimme samenwerking in noordoost Nederland

Door een slimme samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen in Noordoost Nederland wordt er hard gewerkt aan een oplossing om asfaltwegen zonder uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof aan te leggen.

De infrasector is een grootverbruiker van fossiele brandstoffen en stoot daardoor bij de productie en verwerking van asfalt, grote hoeveelheden CO2, stikstof, fijnstof en andere schadelijke stoffen uit. Dat heeft negatieve gevolgen voor het klimaat, het milieu en de natuur. Volgens de klimaatafspraken moet de uitstoot van CO2 in 2030 immers met 50% zijn gereduceerd en in 2050 zelfs tot nul. Wienk: "Iedereen ziet de noodzaak om hier iets aan te doen. Sommige partijen zien kansen en zitten op het puntje van de stoel. Sommige partijen wachten af en leggen prioriteiten elders. Dan is er ook nog de geldende wet- en regelgeving inclusief aanbestedingsprocedures waaraan voldaan moet worden. We zien dat de huidige aanpak te vaak leidt tot stilstand van grote infraprojecten met enorme schade tot gevolg. Zowel voor de sector als voor de economie in z'n geheel".

Jan Wienk is programmamanager van de emissievrije asfaltset en betrokken bij de Infra futurelabs in de provincie Overijssel. Jan is de schakel en verbinder tussen de aangesloten provincies zoals Overijssel, Gelderland, Groningen, Friesland en Drenthe, Rijkswaterstaat en 20 marktpartijen. Het doel is van iedereen hetzelfde, maar de belangen en snelheid van de verschillende agenda’s lopen sterk uiteen. Nu we met elkaar samenwerken leren we van onze dilemma's en belangen. Nu we de verschillen beter begrijpen en deze erkennen kunnen we problemen oplossen en echte stappen

Programma Emissievrije Asfaltset Met de deelnemende partijen zijn binnen het programma Emissievrije Asfaltset, vier lijnen uitgezet: techniek, exploitatie, funding en contracteisen. Samen streven ze één doel na: het beschikbaar maken van een emissievrije asfaltset in 2022. "Zo'n asfaltset bestaat uit een freesmachine, spreidmachine, kleefwagen, walsen en shuttlebuggy met voorlader", verklaart Wienk.

Studenten onderzoeken samen met deelnemers aan het programma naar de best passende oplossing om een emissievrije asfaltset beschikbaar te krijgen. Maar er wordt ook onderzocht wat mogelijk is om emissievrij werken concurrerend te laten zijn ten opzichte van de conventionele manier van werken. Opdrachtgevers moeten daar dan in aanbestedingen rekening mee houden.

Deze vernieuwende manier van samenwerking wordt door ons omarmt en geeft inspiratie om anders te gaan denken en doen.

Meer weten? Wil je meer weten over deze vernieuwende manier van samenwerken neem dan contact op met ons via deze link.

Wie is De Groene Koers?

DGK wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021