Ga naar de inhoud

Transitie vergt ondernemershart

Het was een ambitieus plan: met veel partijen binnen een jaar een werkende emissievrije asfaltset realiseren! Een doelstelling die niet werd gehaald. Maar daarmee was het initiatief geenszins een mislukking.

Jan Spoelstra nam tijdens de InfraRelatiedagen de toehoorders mee terug naar het proces dat vier sporen omvatte:  techniek, samenwerken en exploitatie, funding en contracteisen. Per spoor bracht de werkgroep de mogelijkheden en onmogelijkheden in beeld. André van der Vegt (DuraVermeer) hield zich bezig met het spoor Techniek. “Het idee was om met collega-bouwers samen een emissievrije asfalset aan te schaffen. Alleen het materieel is nog niet beschikbaar, soms wel een prototype, maar bijvoorbeeld een asfaltfrees op waterstof moet nog ontwikkeld worden.” Daarnaast is de laadinfrastructuur nog te weinig ontwikkeld én bleek samen zo’n grote investering doen ook niet eenvoudig. “Omdat de behoeften verschillen per bedrijf en iedereen een andere route richting 2030 aflegt.” 

Toch is het rapport een aanwinst! Veel zaken zijn onderzocht en er is veel meer inzicht. Zo ook in de rol van de opdrachtgever(s). Zij moeten de vraag creëren en randvoorwaarden scheppen. “Er is perspectief nodig en die bal ligt bij de overheid”, zei Jan Wienk van Pioneering. “Door subsidies alleen verandert er niets. Strategie, beloning en het bedrijfsleven uitdagen, daar gaat het om. Bij voorkeur komt daar een instrument voor. Bijvoorbeeld in lijn met de CO2-prestatieladder.”

Bij de noordelijke provincies gaan hun verantwoordelijkheid niet uit de weg. Nelleke Vedelaar, gedeputeerde provincie Drenthe: “Wij raakten enthousiast door dit initiatief vanuit het werkveld. Bij ons daalde het besef in dat we er niet zijn met een paar aanpassingen in het inkoopbeleid. Zero emissie moet praktijk worden, dat vraagt een andere insteek. Door deze samenwerking is er bij ons als opdrachtgevers veel extra kennis opgedaan.” Maar ook een andere houding is nodig, volgens Vedelaar, Roel van den Berg en Peter Geelink. “We denken te vaak ‘Ja, maar…’. Wat dat betreft kunnen we veel van het MKB-bedrijf leren, waar beslissingen meer met het hart genomen worden.” 

Bekijk het rapport hier >

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021