Ga naar de inhoud

Van Gelder Groep BV ontwikkelde samen met partnerbedrijven een elektrische asfalttrein

Van Gelder Groep BV ontwikkelde samen met partnerbedrijven een elektrische asfalttrein. Alle asfalteringswerkzaamheden worden uitgevoerd met elektrisch materieel. Frezen, verwijderen van oude lagen, vegen, kleven , asfalteren, verdichten en transport - er komt geen diesel aan te pas. Het hele traject verloopt emissievrij.

Op de E-hublocatie in de City of Amsterdam gaven wethouder Melanie van der Horst en Van Gelder bedrijfsdirecteur Leendert Ripping in mei het startsein voor het project Samenwerkingsovereenkomst 2.0. Afgesproken is om in het kader van deze overeenkomst asfalteringswerkzaamheden emissievrij uit te voeren.

De trein kende een lange aanloop; gefaseerd is de afgelopen jaren door Van Gelder duurzaam materieel geacquireerd. Een belangrijke stap was de aanschaf van een elektrische asfaltspreidmachine. Deze door Dynapac geleverde asfaltspreidmachine, met een werkbreedte van 1,90 tot 4,10 meter, is medio 2022 door Van Gelder in gebruik genomen. De eerste 100% elektrische asfaltspreidmachine, af fabriek, stoot geen CO2 uit, geen fijnstof en is ook een stuk stiller dan een brandstof aangedreven machine. De wals die Van Gelder eerder had aangeschaft is ook elektrisch aangedreven. Het elektrisch materieel is verder nog aangevuld met drie elektrische graafmachines, een elektrische asfaltfrees , een elektrische kleef-spray unit , een elektrische asfalt HotBox en vier elektrische vrachtwagens. De meest recente aanwinst, de ontbrekende schakel in de asfalttrein, is de eerste, af fabriek, volledig elektrische zuigveegwagen door Ravo geleverd aan PC van der Wiel/Van Gelder.



Elektrificatie van het materieel is niet de enige stap. “Emissievrij werken staat of valt met samenwerking. Je redt het niet zonder partners”, zegt Remco Kok (bedrijfsleider Van Gelder Groep). "Ketensamenwerking is cruciaal. We hebben elkaar nodig om het verschil te maken. En je ervaart dat die bereidheid er is om samen aan de slag te gaan, met een duurzame toekomst als stip op de horizon. Samenwerking met partners in projecten stimuleert bovendien innovaties en brengt emissievrij asfalteren op een hoger plan.” Kok wijst ook op fabrikanten van elektrisch materieel. “Fabrikanten horen vanuit de praktijk wat beter kan, en hoe elektrisch materieel verder kan worden geoptimaliseerd. Producten worden daardoor slimmer en beter - en daarvan profiteert niet alleen de uitvoering.”

De doorontwikkeling van elektrisch materieel is nodig om de volgende belangrijke stap te zetten. Kok hierover: “Het huidige aanbod van elektrisch materieel is vooralsnog vooral geschikt voor projecten in (groot)stedelijk gebied. Met onze asfalttrein kunnen we daar goed uit de voeten. Maar je gaat er de A1 niet mee ‘dichttrekken’. Om dat te bereiken zijn projecten zoals die in Amsterdam zeer nuttig”, besluit Kok.

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021