Ga naar de inhoud

Waar loop je als pionier tegenaan?

Begin 2021 nam J. Veldhuizen B.V. de beslissing om te investeren in emissievrij materieel. “We zagen dat aanbestedingen steeds duurzamer werden en dat biedt kansen voor ons”, motiveert Jaap Veldhuizen zijn keuze. En zo veranderde in rap tempo zijn machinepark. Het bedrijf ging zelfs zo voortvarend te werk dat het dit voorjaar al in staat is om 13 straten in de Zeeheldenbuurt in Utrecht volledig emissievrij van een nieuw plaveisel te voorzien.

“Ruim een jaar geleden stonden we voor de keuze: investeren we nog een keer in diesels óf kiezen we voor elektrisch? Wij besloten de sprong vooruit te maken, en met succes. De aanbesteding voor het nieuwe straatwerk in de Zeeheldenbuurt laat dat ook zien. “Het werk werd gegund op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) en deze wonnen we. Maar eerlijk is eerlijk: we hadden de inschrijving ook commercieel ingestoken. Voor ons is dit een pilot waar we belangrijke ervaring willen opdoen”, zegt Jaap Veldhuizen. J.Veldhuizen B.V. is een MKB-bedrijf met twaalf vaste medewerkers en een flexibele schil van enkele tientallen machinisten en stratenmakers. De vraag aan is: waren zijn mensen direct enthousiast over de nieuwe emissieloze machines? “Eerst waren ze sceptisch, maar ze werden steeds enthousiaster en nu zie ik dat het personeel bij voorkeur het elektrische materieel meeneemt. Het werkt gewoon prettig; het is veel stiller.”

Volledig emissievrij

Voor het werk in de Zeeheldenbuurt – het opnieuw bestraten van 13 straten - zijn een elektrische minigraver, twee kleine elektrische shovels, elektrische busjes en elektrisch handgereedschap ingezet. “En op 3 juni arriveerde de 17-tons mobiele Doosan kraan. De derde in Nederland”, zegt Veldhuizen trots. Daarmee is het bedrijf in staat volledig emissievrij te werken. En dat doen ze zonder voorbehoud! Veldhuizen is er namelijk de man niet naar om beren op de weg te zien. Zelfs niet als het gaat om de laadinterval of de laadinfrastructuur. “99 van de 100 dagen kunnen we ons werk zo inrichten dat er tussentijds niet bijgeladen hoeft te worden. Onze machines draaien bovendien geen acht uur per dag, dat deden de diesels niet en dus ook ons elektrische materieel niet. En ten aanzien van de laadinfrastructuur: daar moesten we wel een aantal stappen extra voor zetten om het tijdig voor elkaar te krijgen. Tussen de aanvraag en start van de werkzaamheden in de Zeeheldenbuurt zat slechts een half jaar. Het heeft ons veel tijd en energie gekost om dit op tijd te regelen, maar al die inspanningen resulteerden er wel in dat het laadplein tijdig gereed was.”

Tips

Loopt Veldhuizen dan nergens tegenaan? Hij heeft een mooie pilot, het personeel is tevreden en zelfs de laadinfra is op tijd geregeld. Veldhuizen: “Er zijn nog wel een paar zaken waar ik aandacht voor wil vragen. Zo hebben we hier verschillende machines van verschillende merken staan en … iedere machine heeft een eigen stekker met een ander voltage. Daardoor zijn ze niet uitwisselbaar. De sector moet hier iets aan doen door uniforme stekkers te ontwikkelen. Een ander punt van aandacht is de laadsnelheid. Niet alle machines kunnen aan de snellader, ook daarmee moeten leveranciers nog aan de slag.” En als laatste heeft hij een tip voor gemeenten. “Opdrachtgevers denken nog niet genoeg na over leveringstermijnen van materieel, materiaal en laadinfrastructuur. Daarom moeten we meer samen optrekken.”

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Albert Lusseveld
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Ingrid Sangers
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021