Ga naar de inhoud

Waterfront met vereende kracht emissieloos bouwrijp gemaakt

In de Gemeente Harderwijk wordt Fase 3 van het Waterfront met vereende kracht emissieloos bouwrijp gemaakt. Zo stelde de gemeente een laadhub beschikbaar en investeerde hoofdaannemer Boskalis in een 25-tons ETEC rupsgraafmachine van ELM Groep, een grote graver die moeiteloos een dag op de accu kan draaien.

De energievoorziening op de locatie omvat drie zeecontainers met meerdere stroomaansluitingen. Twee laadcontainers van VONK worden rechtstreeks op het elektriciteitsnet aangesloten, de andere heeft zonnepanelen en accu’s zodat het stroomnet niet belast wordt. Hier wordt een scala aan bouwmaterieel geladen, dus ook de ETEC rupsgraafmachine. Menno van der Ploeg, directeur projecten van Boskalis Nederland legt uit dat dit voor zijn bedrijf de eerste emissieloze bouwklus is. “We draaien acht uur met een machine en als iedereen gaat slapen, wordt hij weer opgeladen.”



Bij de materieelkeuze is de aannemer niet over een nacht ijs gegaan. Ze keken eerst intern of er voldoende projecten waren om deze grote elektrische machine op in te zetten. Vervolgens werd door Boskalis Doosan-dealer en ‘speciaalbouwer’ ELM benaderd. Het bedrijf uit Waddinxveen houdt zich namelijk sinds drie jaar bezig met de fabricage van elektrische graafmachines onder de merknaam ETEC. De ETEC modellen reeks bestaat uit de meest gangbare modellen graafmachines van klein tot groot.

Ondanks dat de techniek in de ETEC E250LC nagenoeg gelijk is qua techniek aan de ETEC E160W mobiele graafmachine die Anker grondverzet al langer gebruikt bij De Groene Boog, is er in ontwikkelingsfase uitgebreid proefgedraaid door ELM. Zo maakte de grote rupsgraver draaiuren bij de verbreding van de N206 in Katwijk voordat de klus in Harderwijk startte. “Een draaitijd van een dag is voor ons en Boskalis heel belangrijk, vooral omdat niet overal voldoende laadcapaciteit aanwezig is”, verduidelijkt Gerben Brouwer van ELM. Voor de lichtere machines kon ELM deze actieradius al garanderen. “Maar de rupsgraver die in Harderwijk draait is toch weer een slag groter dan de andere eerder geïntroduceerde ETEC modellen.


“Vooral de grote van de accu was bij de ontwikkeling een aandachtspunt.” Toch kon de graafmachine voorzien worden van een 480kWh-lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP). Ondanks dat deze LFP-accu een lagere energiedichtheid heeft dan een Nikkel-Mangaan-Cobalt-batterij (NMC). Gerben: “LFP-technologie is een logische keuze. Weliswaar is de dichtheid lager, maar daar staat tegenover dat we ruimte winnen omdat een LFP-accu – in tegenstelling tot een NMC-accu – geen koelsysteem vereist. Bovendien is een LFP-batterij veiliger en heeft hij een langere levensduur.”

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021