Ga naar de inhoud

Zero stilstand door snel te wisselen accu

Elinmo (Electric in Motion) ontwikkelde elektrische machines met een wisselbaar accu-systeem, op basis van zero emissie en zero stilstand. “Het bijzondere van onze machines? Dat zijn de eenvoudig te wisselen accu's! Elektrische machines moeten in beweging blijven en wij garanderen dat dankzij een uitgekiend en supersnel wisselsysteem voor accu’s”, licht Roy van Megen van Elinmo toe.

De ontwikkeling begon negen jaar geleden. Van Megen kijkt terug: “Negen jaar geleden werd H&B Techniek, het moederbedrijf van Elinmo geconfronteerd met de problematiek rondom diesel graafmachines. Vanwege aanpassingen in de Arbo wetgeving mochten onze klanten niet langer inpandig aan de slag met deze machines. H&B Techniek ontwikkelde toen een hybride systeem, een ‘rugzakje’  op de bestaande dieselmotor, om zero emissie te kunnen werken.” De volgende stap was de ontwikkeling van 100% elektrische machines. “Daarvoor gingen we eerst in gesprek met marktpartijen. Wat zijn barrières, wat houdt een snelle implementatie tegen? We signaleerden al snel dat beperkte inzetbaarheid een van de grootste obstakels was. De accucapaciteit was de bottleneck. Werken met traditionele accu’s gaat namelijk gepaard met langdurige vertragingen als gevolg van laadmomenten.” 

Verwisselbare accu’s

Twee jaar geleden kwam Elinmo met een oplossing. Het bedrijf introduceerde op basis van eigen onderzoek en ontwikkeling een systeem gebaseerd op verwisselbare accu’s. Met dit wisselbaar accusysteem ontstaan geen vertragingen door laadmomenten. Binnen een minuut is de lege accu te wisselen met een volle accu, waarna je weer uren door kunt werken. Dat wisselen kun je vergelijken met dat van een accuboormachine. Het gaat supersnel. De lege accu’s zijn overal op 230V op te laden, en uitwisselbaar met alle andere Elinmo machines. Wat de status is van de accu’s kun je volgen via een eigen app.” 

Schot in de roos

Twee jaar later constateert Van Megen dat de Elinmo machines met verwisselbare accu’s een schot in de roos zijn. “Vooral in het westen van het land is de vraag enorm. Emissievrij werken is een must en wij ondersteunen dat met onze machines, die een snelle, emissievrije uitvoering van werkzaamheden mogelijk maken en dat met zero stilstand.” Die populariteit kwam recent nog in een stroomversnelling door de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tot 2030 heeft dit ministerie 270 miljoen beschikbaar gesteld voor de verduurzaming van bouwmachines. Begin mei is een deel van dat geld via SSEB uitgekeerd. Aannemers stonden in de rij, binnen een paar dagen was de SSEB subsidiepot leeg. Van Megen: “SSEB zorgde voor een piek in de aanvragen die bij ons binnenkwamen. Dat houdt niet op nu SSEB wegvalt. Emissievrij werken is in bouw en infra niet meer weg te denken. Bovendien zijn er nog andere potjes, zoals VAMIL en MIA waarmee aannemers financieel op weg geholpen kunnen worden.”

Wie is De Groene Koers?

De Groene Koers wordt vertegenwoordigd door:

  • Koninklijke Bouwend Nederland – Jorrit van Ommen
  • BMWT – Hans Zwaanenburg
  • Cumela – Nico Willemsen
  • Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners – Mario Geuze
  • MKB Infra – Pieter Boelhouwer

Initiatief van


© De Groene Koers – 2021